Promoting International Mindedness at School

In today’s interdependent world, no one can ever resolve their problems by themselves. We need one another. It’s our responsibility to be able protect and nurture the global family.

As teachers, we do need to provide a curriculum that fosters International mindedness. It should be a balance between local and global issues. Before planning, we need to ask questions such as:

·        What are we educating our students for?

·        What do we want our students to become?

·        How do we built awareness and respect for diversity?

·        How do we provide the learning that caters their needs?

·        How do we stimulate curiosity about the world?

 

Before that, we should provide opportunities for students to be able to know and learn students’ own culture. By studying their own culture and history, students will learn different ways in which humans have expressed themselves in various situations. It will also give them opportunities to explore the unity underlying the diversity. This is an on going process that include throughout the school. There’s no way of knowing when, where or how it’s going to be, but we certainly hope that it can broaden their perspectives of the world and help them prepare their future.

 

 

Tulisan di atas membuat kita berpikir bagaimana kita dapat mengitegrasikan “dunia luar” dengan “dunia kelas”. Lima belas tahun yang lalu, siapa yang bisa mengira bahwa dengan hanya duduk di depan komputer seseorang dapat menjelajahi dunia luar yang sangat luas?

 

Perkembangan teknologi sangat pesat sehingga membawa perubahan yang sangat besar pada kehidupan kita. Oleh karena itu, sangatlah bagi kita untuk dapat menyiapkan siswa/i yang dapat menghadapi perkembangan zaman tanpa kehilangan indentitas pribadinya. Ini dapat dimulai dari hal-hal kecil yang dilakukan setiap hari dalam setiap aktivitas. Seperti bagaimana mengajari mereka untuk berpikir terbuka, menghargai sesama, dapat bekerjasama dan menghargai perbedaan pendapat.

 

Jika mereka sudah terbiasa dengan ini, kita sebagai guru dapat mulai membawa “dunia luar” ke dalam pembelajaran mereka. Terkadang, tidak perlu dalam situasi formal. Dapat berupa diskusi ringan tentang apa yang terjadi “di luar” yang menjadi topik hangat. Jika ingin lebih formal, tidak ada salahnya kita membawa potongan-potongan artikel dari Koran/majalah dan kemudian meminta siswa/i untuk memberikan komentar tentang artikel tersebut. Ada berbagai macam aktivitas yang dapat kita lakukan dalam rangka membantu siswa/i kita menghadapi dunia yang semakin kecil ini. Semoga saja hal-hal kecil yang kita ajarkan dapat berguna bagi mereka kelak.     

 

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: